dissabte, 29 de novembre del 2008

Activació d'enllaços hipervincles

Hola companys,
una petita ajuda respecte de l'activació des del vostre bloc dels enllaços a les pàgines web que voleu que visitin els alumnes. Es tracta que només fent clic sobre l'enllaç, el navegador els porti directament a la pàgina web desitjada perquè la navegació que fàcin sigui realment dirigida.

Si voleu que els enllaços siguin actius des de l'article del bloc feis el següent:

1.- Des de la pàgina original que voleu enllaçar, seleccioneu i copieu l'enllaç amb les opcions del menú contextual del ratolí (botó dret)
2.- Aneu al vostre bloc i seleccioneu el text del vostre article que hagi d'enllaçar amb la pàgina web desitjada.
3.- Cliqueu l'opció d'inserir enllaç en el menú de l'editor del bloc. És la icona que presenta la bola del món amb un tros de cadena al damunt.
4.- A la finestreta que us apareixi, enganxeu l'enllaç que havíeu copiat en el camp que diu URL: http:// (aneu alerta que no quedi escrit dues vegades http://)

Aquí teniu un exemple d'enllaç actiu a la pàgina del WEIB

Salut,

Tià

dimarts, 25 de novembre del 2008

Una autèntica ponència sobre l'ús d'edublocs

En Juan José de Haro és un expert en aplicacions de la Web2.0 al món educatiu. Trobareu un enllaç al seu bloc Educativa a la secció d'enllaços per no perdre's.
En aquest vídeo que teniu a continuació teniu una ponència seva on se sistematitza quasi tot el que se pot dir sobre la utilització dels blocs des d'una perspectiva educativa.

Són especialment interessants els consells que dóna cap al final de l'exposició sobre utilitats concretes dels blocs a l'aula i consells de bones pràctiques.

Una presentació sobre Web2.0 l'aplicació educativa dels blocs

Del portal educatiu d'Astúries, Educastur, una presentació compartida sobre les característiques de la WEB2.0 i les possibilitats dels blocs en el context educatiu.

Blogs y Educación
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: blogs educastur)

Una altra aportació sobre blocs educatius

L'opinió de Lourdes Domenench, de Campuspiral, sobre possibles usos didàctics dels blocs.

Blocs educatius, algunes idees.

En aquesta presentació compartida per Isidor Vidal a Slideshare sobre els possibles usos didàctics dels blocs podreu trobar informació rellevant en relació als continguts del curs.

Com incloure una aplicació JClic en una entrada del nostre bloc

És possible que ens interessi deixar indicada al nostre bloc com a tasca per a l'alumnat alguna aplicació JClic. Si copiem la adreça exacta de l'activitat en el conjunt de codi següent i l'incrustam en el cos del text d'una entrada, l'aplicació s'adapta al format del nostre bloc i hi resta incorporada

El codi que hem d'incrustar és el següent:



En el codi se proposa una finestra de 600 x 400 px per a l'aplicació. Canviant aquests valors i mantenint la proporció, podrem ajustar la finestra a les característiques de la nostra plantilla.

Podeu trobar aquest truc i molts d'altres en el Bloc de na Marta, una assessora de TIC del cep de Menorca.

A continuació en teniu un exemple:



dilluns, 24 de novembre del 2008

Una proposta d'ús dels blocs en un centre educatiu

En el context d'un seminari de formació en centres, un grup de mestres elaborà una proposta per aprofitar la tecnologia dels blocs i els wiquis com a estructura web de l'escola.

El document és un pdf que ens serveix com a exemple de com podem pujar documents en un servidor com Scribd i incrustar-ne després el codi al nostre bloc.

Read this document on Scribd: propostaWebDidactic

dijous, 20 de novembre del 2008

Cream una xarxa de blocs

A través d'aquesta entrada podeu compartir el correu electrònic dels usuaris corporatius i les URL dels nostres blocs.

Afegiu aquestes dades amb comentaris a aquest article.

Amb les URL que haureu comunicat podem generar un conjunt d'enllaços des del bloc matriu als blocs dels usuaris del bloc corporatiu. Podem fer-ho amb al menys dues possibilitats:

1.- Afegir el gadget "llista d'enllaços". Quedaran relacionats tots els enllaços que incloguem en aquesta llista, només amb el nom que heu triat per a cada un d'ells
2.- Afegir-ho amb una "llista de blocs", un blogroll que, a més del nom del bloc i l'enllaç, ens aporta informació actualitzada de les entrades recents a cada un d'ells.

En el nostre bloc triarem la segona estratègia. Podeu veure a la secció de la barra lateral "Qui som...?" la relació actualitzada dels blocs "enxarxats" amb el matriu.

Com afegir "gadgets" al nostre bloc

En aquest altra video-tutorial podeu observar de forma ben intuïtiva com afegir complements de tot tipus a la barra lateral.

dimecres, 19 de novembre del 2008

Sindicació de continguts

RSS és l'acrònim dels mots en anglès Really Simple Syndication. i serveix per definir un conjunt de canals de la família dels XML que permeten compartir informació i emprar-la en altres llocs o programes. Aquesta potencialitat de compartir ús entre llocs web és la característica que dóna significació al concepte de sindicació de continguts

Aquesta tecnologia permet, de manera còmoda i bastant eficaç, redifondre els continguts separant les dades del format i reubicant-los en diferents llocs o suports, independentment de la "forma" amb la qual s'expressaran en cada un d'ells.

Aquesta capacitat de redestribució ens permet d'accedir a les actualitzacions de la informació en llocs web (blocs, diaris digitals, informació digital bursàtil, serveis web de meteorologia,..)

Els canals d’informació (feeds) ens permeten agregar els ‘fils’ dels nostres llocs preferits i les novetats en aquestes pàgines preferides ens són notificades mitjançant els canals d’informació, estalviant-nos gran quantitat de temps fent recerca "manual" de novetats.


Diuen que una imatge val més que mil paraules. Aquest vídeo, compartit aquí sota llicència Commons, ens ajuda a entendre el concepte:







En un lloc web podem identificar els canals d'informació actualment per una icona com la de la imatge següent. Veieu que en diu la Wiquipèdia al respecte fent clic sobre la mateixa imatge:
Quan hem identificat els canals podem emprar els agregadors que són programes que poden llegir o mostrar fonts d'informació en format RSS. El navegador Motzilla Firefox o el clien de correu Thunderbird en són un exemple en el sentit que permet agregar canals d'informació. A aquesta operació se l'anomena subscripció i ens faccilita la personalització de la informació de volem rebre.

Hi ha programes específics per realitzar la funció de sindicació, agregació o subscripció a canals d'informació, S'instal·len i configuren en el nostre ordinador i presenten una major potència i versatilitat a l'hora d'aportar-nos aquest servei. Un exemple d'aquest aplicatiu és el lector RSS de la Generalitat de Catlunya.

Per descarregar l'instal·lador en plataformes Windows podeu accedir a aquest enllaç
I en aquest lloc web hi trobareu una explicació del seu maneig i funcionament.

Si es disposa d'un compte gmail el més pràctic és emprar el lector RSS que ofereix Google als seus usuaris. Es tracta del Google Reader. Només ens cal anar a la pàgina concreta ( http://www.google.es/reader ) i identificar-nos amb el nom i contrasenya de gmail. A la pantalla que ens apareixerà ens informarà de que encara no tenim cap sindicació afegida. Observau la imatge:



En el menú de la dreta tendrem les opcions de sindicació a llocs web.

Una de les maneres de subscriure's al canal d'informació és clicar amb el botó de la dreta del ratolí sobre la icona RSS (no sempre són igual però totes s'assemblen)d el lloc web o bloc que volem agregar i triar l'opció copiar la direcció de l'enllaç. Aquesta adreça és la que hem d'afegir al lector (Reader) a la corresponent caixa d'agregació.


Podem personalitzar les nostres preferències en el format de sindicació a les icones que Google Reader ens ofereix per a cada article i també en el menú de l'esquerra. El propi lector ofereix opcions de configuració global a menú superior "settings" o "opciones". Hores d'ara encara no està traduïda al català la interfície d'aquest servei.

El servidor Blogger empra el sistema de subscripció Atom.

Atom és un tipus de format de canal web XML (llenguatge de descripció), similar a l'RSS, és a dir, de sindicació. Va néixer per a resoldre la confusió creada per l'existència d'estàndards similars per a la sindicació (RSS i RDF), i crear així una API i un format de sindicació més flexibles. No obstant això, hi ha qui opina que més que resoldre el problema, el va agreujar. Actualment conviu amb els formats anteriors que volia eliminar. (font consultada : Wiquipèdia, Gencat, Xtec)

dimarts, 18 de novembre del 2008

Un manual de blogger

En aquesta presentació podeu consultar un tutorial que recull les passes bàsiques per a la creació de blocs i la seva administració.



I en aquesta altra, teniu un taller de recursos per a blocs, en general.

Taller y recursos para Blogs
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: blogs recursos)

Tutorial per encaixar un vídeo de Youtube

En aquest article teniu la mostra de la incrustació d'un vídeo de Youtube que presenta un tutorial sobre com encajar vídeo de Youtube

Plantilles de disseny: modificació

A continuació teniu, en 4 vídeos seqüenciats, un breu tutorial per a modificar les plantilles que per defecte ofereix Blogger als seus usuaris. En el tutorial se fa referència a l'editor gràfic d'HTML Dreamweaver, però pot emprar-se'n qualsevol altre amb funcionalitats semblants. Quan l'editor ens mostri el disseny, podem emprar les eines d'edició modificant els estils, ja sigui en full CSS apart o inserits entre les "tags"

Cal anar molt en compte a l'hora de "trastocar" el codi html o les etiquetes natives del portal per als fulls CSS ja que la plantilla podria deixar de funcionar. Cal restringir-se únicament al CSS.








Plantilles de disseny: conceptes bàsics

Les plantilles de disseny són pàgines de codi HTML (estructura) i CSS (presentació formatada) adaptades a les característiques dels portals d'allotjament i manteniment de blogs. Aquests servidors ofereixen un nombre limitat de plantilles bàsiques, però a la Internet s'ha desenvolupat un mercat virtual de plantilles de disseny adaptades a cada un dels portals més populars (sobre tot Blogger i Wordpress). Quan se vol emprar una d'aquestes plantilles cal assegurar-se de que sigui per al portal específic del nostre bloc ja que cada un té el seu propi motor per mostrar el contingut i nop funciona una plantilla en qualsevol portal ni per a qualsevol versió del portal.

Si les plantilles requereixen imatges o arxius CSS externs, aquests arxius addicionals s'hauran d'allotjar en un servidor apart per tal que la plantilla pugui trobar-los i fer-ne ús.

Hi ha a la xarxa molta informació de com personalitzar les plantilles de disseny. Només com a exemple podeu analitzar la informació que trobareu al respecte en aquest enllaç

Tutorial per crear un bloc i fer la primera entrada

En aquest vídeo, en teniu una versió en castellà pujada al bloc des d'un arxiu local:


I en aquest en teniu una versió compartida o "embed" des del Youtube

dissabte, 15 de novembre del 2008

Agenda

dijous, 13 de novembre del 2008

Salutació


Benvingudes i benvinguts a aquesta plagueta virtual!

En ella hi trobareu un raconet de l'espai social que supura la Internet i que s'ha batiat com a WEB2.0 L'hem creada per compartir-la amb totes i tots vosaltres, participants en aquest curs al CEP de Palma sobre els recursos educatius que ens proporciona aquesta forma de construir coneixement.

Som en Tià Vidal, un col·lega vostre en el món de la docència, i us acompanyaré durant aquests dies de curs en la tasca de compartir el que sabem per aprendre entre totes i tots. Estic segur que en Sebastià Capella, a les seves ponències i materials, us haurà documentat i exemplificat sobre el concepte de WEB2.0, així que a la nostra plagueta el que farem és aplicar a la pràctica la filosofia associada al concepte, tot focalitzant en una de les seves eines més populars, els blocs o weblocs

Tot i això, (diuen que una imatge val més que mil paraules) no puc estar sense compartir el que significa aquest concepte dintre de l'evolució de la Internet des d'aquesta particular perspectiva :

(Mapa WEB2.0, llicència CC (creative commons), autoria Ramón Barlam, de Fundación Orange)

La blocosfera només n'és una part d'aquesta teranyina, però amb un pes específic ben important.
La finalitat d'aquesta plagueta virtual és servir de suport durant el curs per a l'aprenentatge de creació de blocs, per a la pràctica de la seva administració i ampliació, tot confegint-hi eines compartides, i per a l'exploració de les possibilitats educatives que ens aporten els blocs i videoblocs.

Així doncs, anem per feines...

Salutacions del coordinador

Soc en Josep Ferrer, assessor de TIC del CEP de Palma i coordinador d'aquest curs. Sigueu benvinguts a aquesta formació sobre els recursos d'Internet aplicats a l'escola i a l'institut. És el meu desig que ens ho passem bé aprenent noves utilitats que, amb l'experiència d'en Sebastià Capella i en Sebastià Vidal, ens ajudaran a descobrir a la Internet i que desprès les apliquem a l'aula amb el nostre alumnat.